T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / ŞİLE - 75. Yıl Ortaokulu

75.Yıl Ortaokulu Özel Eğitim Politikası

75. YIL ORTAOKULU ÖZEL EĞİTİM POLİTİKASI

AMAÇ

Özel Eğitim İhtiyacı terimi, becerilerini en iyi şekilde ortaya koymak ve akademik başarıya ulaşmak için öğretim koşullarının gözden geçirilmesi veya farklılaştırılması, ihtiyacı olan öğrencileri özel gereksinimlerine ve farklılıklarına uygun şekilde eğitim almasını amaçlamaktadır. 75. Yıl Ortaokulu, topluluğumuzun tüm üyelerinin, geçmişlerine veya ırk, dil, dini inançlar veya engellilik gibi kişisel niteliklerine bakılmaksızın eşit bir şekilde karşılandığı, kabul edildiği ve eşit muamele gördüğü bir okul topluluğu yaratmayı hedeflemektedir. 
●    Veli, öğretmen, öğrenci işbirliği ile takip ve gözlem yaparak öğrencilerin kendini tanımasına, ilgi ve yeteneklerinin ne olduğunun farkına varmasına,
●   İletişim kurabilme ; kendi duygu, düşünce ve davranışlarını ifade edebilme

·         Problem çözme ve muhakeme becerilerini geliştirme

●   Ahlaki değerleri kazanıp yaşayabilmelerine, 
●    Akademik, sosyal, duygusal açıdan sağlıklı ve geniş bir dünya algısına sahip bireyler olabilmelerine destek olmak öncelikli amaçlarımızdandır. 

Kapsayıcı eğitimi içeren uygulamalar.

1.  Müfredat Tasarımı ve İşbirliği

●    Her eğitim öğretim yılı başlangıcında ulusal eğitim programı kapsamında öğretim programı planlanır.

●    Müfredat tasarımı, özel eğitim öğrencilerin farklılıkları ve farklı ihtiyaçları dikkate alınarak çeşitli yaklaşımlarla gerçekleştirilen, eğitim materyalleri ve yöntemlerine dayanır.

●    Sınıf öğretmenleri ve veliler gerekli iletişim kurularak,  her beceri öğretimi başında ve sonunda tüm paydaşlar bir araya gelerek planlamalarını iş birliği içinde yaparlar.

2.    Özel Eğitim Kabul Ve Destek

Okulumuzda özel gereksinimi olan öğrenciler için, Milli Eğitim Bakanlığı’nın uygulaması doğrultusunda kaynaştırma eğitimi ve özel eğitim sınıfı eğitimi uygulanmaktadır.

Özel Eğitim Yönetmeliği kapsamında ilgili maddeler:

MADDE 7 – (1) Bireylerin eğitsel değerlendirmesi ve tanılaması ile ilgili iş ve işlemler RAM’larda oluşturulan özel eğitim değerlendirme kurulu tarafından yapılır.

Bu madde doğrultusunda RAM tarafından yapılan değerlendirme sonucunda oluşturulan eğitsel değerlendirme raporuna göre öğrenci okulumuzda bulunan özel eğitim sınıfına yerleştirilir ya da tam zamanlı kaynaştırma yoluyla eğitimine devam eder.

 Milli Eğitim Bakanlığı Özel Hizmetler Yönetmeliği’ne göre kaynaştırma; 
MADDE 67- Kaynaştırma; özel eğitim gerektiren bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte eğitim ve öğretimlerini resmî ve özel okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan, destek eğitim hizmetlerinin sağlandığı özel eğitim uygulamalarıdır. 

MADDE 68- Özel eğitim gerektiren her bireyin akranları ile birlikte aynı kurumda eğitim görme hakkı vardır
Özel eğitim ihtiyacı bulunan öğrenciler, okulumuzun imkanları doğrultusunda ihtiyaçlarının karşılanma derecesine göre kabul edilir. Koşulların uygun olmaması durumunda, öğrencilerin potansiyellerini ortaya çıkarabilmeleri için okula kabul edilmez, ilgili resmi kurum ve kuruluşlara yönlendirmeler yapılır. Özel eğitime ihtiyacı bulunan öğrencilerin okula kabul için bazı temel kriterlerin karşılanması gerekmektedir.
Bunlar;
*Öğrencinin kendini sözel olarak ifade edebilmesi, 
*Fiziksel desteğe ihtiyacı bulunmaması, 
*Öz bakım becerilerinin gelişmiş olması,
*Sınıf kural ve düzenini bozacak derecede davranışsal problemler potansiyelinin bulunmaması başlıca koşullardır. Ayrıca velinin yıl boyunca işbirliği sözü vermesi çok önemlidir.
Rehberlik Servisi okula kayıt sürecinde tüm öğrenci ve velilerle bireysel görüşmeler yapar. Okul olgunluğu testi gibi bireysel testler uygular ve bireysel görüşme raporları düzenler. Daha sonra sınıf öğretmenleriyle görüşmeler yapılır. Görüşmeler ve uygulanan testler sonucu öğrencinin okulumuza kabulü yapılır. 
Okulumuzdaki mevcut özel eğitim öğrencileri, ihtiyaçlarına göre akşam etütleri ve cumartesi etütleri ile desteklenir. Öğretmenler ve Rehberlik Servisi işbirliği ile BEP dosyaları hazırlanır ve ilgili birim ve yetkililerle paylaşılır.
Rehberlik Servisi’nin özel eğitimi ihtiyacı olan öğrenciler teşhisi ile ilgili hiçbir yetkisi bulunmaz.   Öğrenciler; öğretmenleri ve Rehberlik Servisi tarafından gözlemlenir. Desteğe ihtiyacı olan öğrenciler, destek merkezlerine ya da uzmanlara yönlendirilir.

3.     Okula Uyum Çalışmaları:

      Okulumuza yeni başlayacak olan öğrencileri tanımak adına kaba değerlendirme ölçeği  ve öğrenci tanıma formları uygulanır. Veliye yönelik eğitimde iş birliğinin sağlıklı şekilde yürütülmesi amacıyla aile tanıma formu uygulanır, veli toplantıları yapılır. Okul rehber öğretmenleri tarafından öğrencinin, okula uyum sürecini başarılı bir şekilde tamamlamak adına veli bilgilendirme seminerleri yapılır. Öğrencilere, okulun tüm bölümlerinin tanıtılması, okuldaki sosyal, kültürel faaliyetler, psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri ve öğrenmek istedikleri diğer şeyler hakkında bilgi verilir, alışma sürecinin hızlanmasına yönelik çalışmalar yapılır. Öğrencinin bireysel farklılıkları ve gereksinimlerini dikkatte alarak eğitim materyalleri ve ortamı ihtiyacı karşılayacak şekilde uyarlanır.

4.Eğitim Süreci

●    Öğrencilerin eğitim öğretim yılı başında  bireysel öğrenme farklılıkları göz önünde bulundurularak  Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hazırlanır.Hazırlanan programa göre ders planlamaları ve ödevlendirmeler yapılır. Ders planlarında  özel gereksinimli bireyin ihtiyaçlarına yönelik güncel yöntem ve teknikleri kullanmaya özen gösterilir.

●    Değerlendirmeler yapılarak öğretmeni tarafından öğrenciye özel görevlendirmeler ve program düzenlenir. Öğrenciler için sınıf içi çalışmalarında ve ev ödevlerinde gelişim düzeyine uygun ve bireyselleştirilmiş çalışmalar yürütülür.

●   Kaynaştırma öğrencileri için eğitim öğretim süresince öğrencilerin bilgi ve beceri kazanımlarını bireysel ve zeka türü özellikleri göz önünde bulundurularak çeşitli yöntem ve tekniklerle destek eğitim odasında  çalışmalar planlanır. Değerlendirmeler yapılarak öğretmeni tarafından öğrenciye özel görevlendirmeler ve program düzenlenir.

·         Öğrenciler ile gruplar halinde Rehberlik Servisi’nde veya sınıf içinde görüşmeler yapılır. Seçilen veya ihtiyaç duyulan konu üzerinden (empati yapabilme, duyarlı olabilme, problem çözebilme becerilerini geliştirme, farkındalık düzeylerini arttırabilme, gelişim ve değişim sağlayabilme) aktif bir şekilde katılım sağlanarak yapılır.

6.    Ölçme Değerlendirme:

Özel Eğitim Yönetmeliği kapsamında ilgili madde:

 MADDE 38 – (1) Özel eğitim okulları ile özel eğitim sınıflarına devam eden öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde aşağıdaki hususlar dikkate alınır:

a) Tüm ölçme ve değerlendirme süreçlerinde öğrencilerin yetersizlik türü, gelişim özellikleri ve eğitim performansları doğrultusunda süre, ortam, yöntem, cihaz ve materyallerde düzenlemeler yapılarak gerekli tedbirler alınır.

b) Merkezî sistem sınavlarına girecek öğrenciler için sınavlarda gerekli tedbirler alınır.

c) Görme yetersizliği olan öğrenciler için resim, şekil ve grafik içeren sorular kabartma olarak, betimlenerek veya bu soruların yerine eş değer sorular hazırlanarak değerlendirme yapılır.

ç) Motor becerilerde yetersizliği olan öğrenciler velinin yazılı talebi doğrultusunda motor beceri gerektiren derslerin uygulamalı bölümlerinden muaf tutulurlar.

d) Velinin yazılı talebi ve BEP geliştirme biriminin kararı doğrultusunda ilköğretim programı uygulanan özel eğitim okullarında ve bu programın uygulandığı özel eğitim sınıflarında öğrencilere ilkokul kademesinde bir defaya mahsus olmak üzere sınıf tekrarı yaptırılabilir.

e) Özel eğitim programı uygulanan okullar ile bu programların uygulandığı özel eğitim sınıflarında öğrenciler için bütün derslerde her dönemde kazandırılması hedeflenen amaçlara ilişkin davranışların yer aldığı çizelgeler hazırlanarak bireysel gelişim raporu düzenlenir. Bu çizelgede bir dönem için belirlenen davranışların toplamı 100 puan olacak şekilde her bir davranış puanlanır.

Bu maddeler kapsamında özel eğitim sınıfına giden öğrenciler için hazırlanan Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı dikkate alınarak ölçme ve değerlendirme yapılır.

 

 

 

 

 

Özel Eğitim Yönetmeliği kapsamında ilgili madde:

MADDE 24 – (1) Tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimlerine devam eden öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde kayıtlı olduğu okulda uygulanan mevzuatın yanında aşağıdaki hususlar da dikkate alınır:

a) Öğrencilerin başarıları BEP’lerine göre değerlendirilir.

b) Tüm ölçme ve değerlendirme süreçlerinde öğrencilerin yetersizlik türü, gelişim özellikleri ve eğitim performansları doğrultusunda süre, ortam, yöntem, cihaz ve materyallerde düzenlemeler yapılarak gerekli tedbirler alınır.

c) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için merkezi sistem sınavlarında gerekli tedbirler alınır.

ç) İşitme yetersizliği, zihinsel yetersizliği veya otizmi olan öğrenciler, her tür ve kademede velinin yazılı talebi ve BEP geliştirme biriminin kararı doğrultusunda yabancı dil dersinden muaf tutulabilirler. Bu öğrenciler merkezi sistem sınavlarında, yabancı dil dersi sınavından muaf tutulurlar. Öğrencilerin yabancı dil dersinden muaf olma durumu okul yönetimi tarafından e-Okul sistemine işlenir.

d) Görme yetersizliği olan öğrenciler için resim, şekil ve grafik içeren sorular kabartma olarak, betimlenerek veya bu soruların yerine eş değer sorular hazırlanarak değerlendirme yapılır.

e) Motor becerilerde yetersizliği olan öğrenciler velinin yazılı talebi doğrultusunda motor beceri gerektiren derslerin uygulamalı bölümlerinden muaf tutulurlar.

f) Öğrencilere, velinin yazılı talebi ve BEP geliştirme biriminin kararı doğrultusunda ilkokulda bir defaya mahsus olmak üzere sınıf tekrarı yaptırılabilir.

 Kaynaştırma öğrencilerinin ölçme ve değerlendirmeleri yukarıda belirtilen ilgili maddeye göre yapılır.

KAYNAKÇA

1.  MEB Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği  (07.07.2018 Resmî Gazete Sayısı: 30471)

2.  MEB Rehberlik hizmetleri yönetmeliği. (10.11.2017 Resmi Gazete Sayısı:30236)

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 22.02.2024 - Güncelleme: 22.02.2024 11:09 - Görüntülenme: 181
  Beğen | 0  kişi beğendi